IN|SHADOW

IN|SHADOW


Location:


Piața Mare, Sibiu, Romania

Dates And Hours:

About

Titlu: IN|SHADOW
Artiști: Viorica și Gheorghe Iacob
Locația:  sala de expoziții temporare, curtea a doua a Palatului Brukenthal
Vernisaj: Vineri, 5 aprilie, ora 17:00
Perioada de desfășurare: 5 - 30.04.2024
Curatori: Ana Negoiță, Alexandra Runcan
Parteneri: Fundația  IACOB, Universitatea București - Centrul de excelență în studiul imaginii (CESI), Asociația Imagora CESI
 
 
Muzeul Național Brukenthal vă invită vineri, 5 aprilie 2024de la ora 17.00, în sala de expoziții temporare de la parterul Palatului Brukenthal, la vernisajul expoziției IN|SHADOW a  artiștilor Viorica și Gheorghe Iacob. 
Viorica  Iacob (n. 1935, Găvănești, jud. Buzău)  a absolvit  Institutul de Arte  Plastice „Nicolae Grigorescu” – 1956-1962 la clasa Maria Buescu, studiind în paralel artă decorativă și pictură. Are o activitate expozițională impresionantă începând cu anii 1960  prin  participare la  numeroase expoziții personale și de  grup atât în țară cât și în străinătate. Opera Vioricăi  Iacob include  lucrări de artă monumentală mozaic, tapiserie de mari dimensiuni, dar și pictură de șevalet, fiind  considerată un nume de  referință în  tapiseria românească. Lucrările artistei se  găsesc în colecții muzeale naționale și în colecții private din țară și de peste  hotare. 
Gheorghe  Iacob (1925, Scutelnici, jud. Buzău – 2020, București)  a studiat pictură  și sculptură la  Institutul de Arte  Plastice „Nicolae Grigorescu”  avându-i profesori pe: Octavian Angheluță, Eustațiu Stoenescu, Nicolae Dărăscu, Al. I. Steriadi, M. H. Maxy, Camil Ressu și Al. Ciucurencu. A fost exponent al unei generații de artiști extrem de  prolifici care au activat constant în perioada  anilor 1960 – 2000, fiind una dintre personalitățile artistice recunoscute și apreciate de critică și public. A abordat diferite medii precum: pictură și grafică, sculptură și artă monumentală – mozaic. În anul 2001 i-a fost acordat premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România, iar în 2004 a fost distins cu Ordinul „ Meritul Cultural” în grad de Comandor. Lucrările lui Gheorghe Iacob sunt păstrate astăzi în numeroase colecții muzeale din România, dar și în importante colecții private naționale și internaționale. 
Arhiva și operele celor doi artiști sunt protejate și promovate astăzi prin eforturile Fundației IACOB, organizație înființată în anul 2017. Scopul fundației este de a înființa un muzeu privat al cărui program expozițional să fie dedicat artiștilor locali sau internaționali, având în componența sa o colecție permanentă care cuprinde opera soților Iacob. 
Expoziția organizată la Muzeul Național Brukenthal reprezintă un pas important în demersul fundației de a promova activitatea artistică impresionantă a celor doi artiști și va aduce în atenția iubitorilor de cultură o selecție de lucrări care se înscriu în arii și cercetări vizuale asemănătoare dar totuși diferite, trădând interese și abordări complementare sau chiar contrastante  între cei  doi artiști.
În cazul Vioricăi Iacob selecția va fi compusă din lucrările cu structură geometrică în valențe  monocrome din seria  Pământ  arat, selecția extinzându-se către mai multe medii și tehnici specifice  procesului de lucru al artistei: pictură, grafică  și tapiserie. 
Pe  de altă parte, lucrările semnate de Gherghe Iacob, care vor fi integrate în expoziție pot fi asimilate în seria compozițiilor care au drept element central modulații cromatice abstracte, geometrizante, dar și câteva  exemple  de sculpturi care  urmăresc aceiași structurare formală (două sculpturi din seria Antropomorfisemelor Abstractizate). 
În ambele cazuri putem identifica o anumită preferință, care va fi diferit transpusă, pentru  texturi, structuri, arii cromatice, geometrizări care sunt relaționate cu structuri plastice ale umbrei; în cazul lui Gheorghe Iacob vorbim despre compoziții  de mari dimensiuni cu forme și cromatică aerată, volatile, aproape non-gravitaționale care creează iluzia verticalității. Lucrările Vioricăi Iacob, selectate pentru  această expoziție, se înscriu la polul opus propunând structuri vizuale dense, cu culoare frământată, telurice, compoziții solidificate, profund gravitaționale care se  spiritualizează  prin prezența  unei discrete  forme de smerenie care se reflectă atât în operă cât și  în prezența  publică  a artistei.