Linia telefonică pentru consiliere psihologică în timpul pandemiei


0800 070 050 este prima linie telefonică pentru consiliere psihologică gratuită din țară înființată în aprilie 2019 de Spitalului de Psihiatrie „Dr. Gheorghe Preda” Sibiu.

Proiectul coordonat de dr. Băcilă Ciprian, directorul medical al Spitalului de Psihiatrie Sibiu și susținut de Consiliul Județean Sibiu continuă. În fiecare zi 10 specialiști din domeniu oferă consiliere psihologică persoanelor cu diferite probleme de depresie, anxietate sau de altă natură cauzate de presiunea pandemiei.
 
Aflați mai multe din interviul acordat pentru Sibiu City App:

Cum a venit ideea înfiinţări unei astfel de linii telefonice?

Situațiile generate de pandemia la care suntem nevoiți să ne adaptam cu toții, pot crea disconfort și afecta emoțional. Informațiile și știrile ambigue dar și îmbolnăvirile pot alimenta neliniștea și anxietatea de aceea, cel mai important este să rămânem informați și să vorbim deschis, pentru a putea controla aceste stări. Pentru că știm cât de important este ca orice persoană care trece printr-o situație de stres, chiar cu potențial traumatic, să simtă că nu este singură și să primească sprijin de la specialiști în domeniu. 

Câți specialiști sunt implicați în acest proiect? În ce domenii sunt specializați?

10 psihologi și psihoterapeuți cu experiență din cadrul Spitalului de Psihiatrie „Dr. Gheorghe Preda” din Sibiu (Radu Vulcu, Liviu Gaja, Irina Stroia, Mihaela Pavel, Mara Tomina, Daniela Nicoară, Lucia Popa, Laura Orlandea, Diana Laslău și Ligia Mărginean).

Câte persoane au apelat la linia telefonică și care au fost întrebările / problemele cele mai frecvent întâlnite?

Până în acest moment au apelat peste 400 de persoane
Cele mai frecvent intalnite probleme:

-    izolarea care a dus la acutizarea simptomatologiei depresiv-anxioase la pacienții cunoscuți spitalului, precum și pacienți cu boli cronice care au necesitat suport psihologic în aceasta perioada;
-    anxietate legată de posibile simptome asociate Covid-19;
-    probleme relaționale acutizate de schimbările pe plan financiar - in cazul pierderii locului de muncă;
-    atacuri de panică datorate simptomatologiei Covid-19 (pierderea gustului, mirosului, posibilelor efecte secundare bolii etc);
-    suport pentru aparținătorii pacienților cu boli psihice cronice care aveau nevoie de informații privind accesul la tratament sau la spitalizare în perioada pandemiei;
-    consilierea personalului medical care lucrează cu pacienți Covid-19;
-    alte probleme: depresie, dificultăți de relaționare în cuplu și familie,  nelămuriri legate de Covid-19 (informații despre carantină, izolare, medic de familie etc.), managementul dependenței de alcool, singuratate, neputinta, insomnie, iminența morții.

În general, care este profilul persoanelor care vă contactează?

Majoritatea apelanților au fost femei din județul Sibiu, dar și din București, Cluj, Neamț, Suceava, Prahova, Iași, Valcea, Alba, Olt, Teleorman. În ceea ce privește raportarea apelanților pe grupe de vârste s-au evidentiat intervalele 30-40 ani și 50-70 ani.

Pot ajuta oamenii de rând, familia, prietenii în consilierea psihologică? Ce ar putea face persoanele obişnuite pentru aparținătorii care sunt singuri în izolare?

Este foarte important ca familia/apartinatorii să păstreze cât pot de mult legatura cu cei aflați în izolare, să le ofere ajutorul și sentimentul de apartenență de care aceștia au nevoie.

Care este în general ponderea întrebărilor despre covid 19 față de alte întrebări?

Apelurile au avut legătura atât cu Covid-19 cât și cu situația generată de pandemie în toată complexitatea ei (consecințele pe plan emoțional, social, economic).

Când ar trebui o persoană aflată în izolare să apeleze la linia telefonică pentru consultanță psihologică?

Dacă anxietatea respectiv teama îi ocupă mare parte a timpului, este un semn (îngrijorările sunt prezente mai tot timpul, metodele obișnuite de a se deconecta nu mai funcționează și poate chiar nu mai poate dormi din cauza îngrijorărilor, prezența sentimentelor de disperare, agitație, singurătate etc.).

Ce sfaturi aveți pentru oamenii obișnuiți, pentru cei care lucrează în sistemul medical?

Esențial în aceste momente este focusarea pe aspectele controlabile din viața noastră:

-    atitudine pozitivă și limitarea stărilor negative (reducerea știrilor legate de coronavirus la cât posibil; informarea din surse credibile și avizate; căutarea suportului social/familial chiar și în online;  în cazul unor simptome suspecte apelarea medicului de familie sau al altui specialist pentru clarificare; acceptarea emoțiilor negative sănătoase - îngrijorare dar nu panică, nemulțumire dar nu furie, tristețe dar nu deznădejde; limitarea interacțiunilor cu oameni prăpăstioși, dezvoltarea comunicării assertive, dezvoltare unei atitudini pline de compasiune față de noi și ceilalți etc.);
-    găsirea de activități care să stimuleze confortul emoțional și calitatea vieții (scurte plimbări în natură, cunoașterea problemei cu care ne confruntăm dintr-o sursă credibilă și avizată, lectură, dans, tehnici de relaxare, meditație – cam orice activitate care ne oferă plăcere și confort sau concentrarea pe proiecte personale cărora poate anterior nu le-a fost acordat timp (învățați ceva nou, urmăriți tutoriale pe youtube, sortați poze etc);
-    somn și alimentație echilibrat/ă.

Ce sfaturi aveți pentru părinții și copiii care au fost forțați să schimbe rutina zilnică?

În ceea ce privește părinţii, atitudinea este esenţială iar purtarea de conversații la nivelul lor de înţelegere despre ce înseamnă acest virus, precum și menţinerea unui sentiment de siguranță pot să ajute la întărirea relațiilor familiale. Astfel, timpul de calitate petrecut împreună departe de televizor şi telefon creează sentimentul de apartenenţă, comuniune, siguranţă şi control, atât de importante în situaţii de criză.

Vă rugăm să ne povestiți o întâmplare memorabilă prin care ați simțit că înființarea liniei telefonice este mai mult decât binevenită

Marea majoritate a persoanelor apelante ne-au spus că această linie este foarte importantă pentru ele pentru că pot vorbi cu cineva, fără să fie judecațe, despre ceea ce simt/gândesc și trăiesc în aceste momente din pandemie. Totodată, au mulțumit pentru existența acestui serviciu și pentru ajutorul oferit de noi toți.

Astfel, considerăm că fiecare apel este important pentru că ne conectează cu o frântură de experiență umanizată aducându-ne aminte încă o dată că doar împreună putem reuși.

*Sursă photo: Annie Spratt de la Unsplash

Alte sugestii

Municipiul Sibiu va avea un centru de vaccinare drive-through pe Cazarma 90
Noi restricții pentru Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr - 25 martie
Peste 200 de persoane nedeplasabile și aparținători din Sibiu au fost vaccinate de echipa mobilă
De luni, 15 februarie este disponibil la Redal Expo al doilea centru de vaccinare
Persoanele imobilizate și nedeplasabile din municipiul Sibiu se pot înscrie telefonic pentru vaccinarea de la domiciliu