Pomul Vieții. În căutarea Paradisului pierdut

Pomul Vieții. În căutarea Paradisului pierdut


Gazdă:


Piața Mare, Sibiu, Romania

Data și ora:

Despre

Expoziția: Pomul Vieții. În căutarea Paradisului pierdut
Artist: Mariana Andone Rotaru/ MaryAndo
Curator: Alexandru Constantin Chituță
Vernisaj: vineri, 26 aprilie 2024, ora 15:00
Locație: Palatul Brukenthal, Piața Mare, nr. 4
Durată: 26.04- 02.06.2024

Expoziția Pomul Vieții. În căutarea Paradisului pierdut, prin ouăle încondeiate și ouăle cu decor încrustat și foiță de aur, impresionează și sensibilizează datorită măiestriei execuției celei care le-a desăvârșit procesul de înnobilare, artista Mariana Andone Rotaru.
Icoanele unicat sunt inspirate după vechi izvoade transilvănene pictate pe sticlă și reinterpretate pe ouă de struț prin „scrierea” cu ceară și băi succesive de culoare. Pentru realizarea acestor icoane inedite s-a apelat la piesele de patrimoniu, păstrate în diferite colecții muzeale sau colecții private.
Pentru fiecare izvod s-a selectat cu grijă oul potrivit, iar desenul a fost realizat cu ceară de albine topită cu ajutorul unui condei tradițional. În cele mai multe cazuri, circumferința ovoidală a fost împărțită în două suprafețe, tema iconografică fiind incadrată pe una dintre acestea.
Decorul de pe partea opusă icoanei este o creație unică, armonios dezvoltată în compoziții proprii, plecând de la elementele din câmpul izvodului reprezentat. Elementele aurite au fost redate cu foiță de aur de 24 k și foiță de argint.
Mitologiile lumii prezintă oul cosmogonic ca sursă a vieții pe pământ. Vopsirea oului în culoarea roșie are o largă răspândire în timp și spațiu, oul roșu devenind simbol al tinereții. Creștinismul preia obiceiul vopsirii ouălor cu prilejul sărbătorii Învierii Domnului.
Încondeierea și pictarea ouălor de Paști sunt forme de exprimare ale artei decorative populare românești.
Mariana Andone Rotaru propune însă un mod inedit de decorare a oului de struț, prin îmbinarea a două meșteșuguri tradiționale: încondeierea/scrierea cu ceară pe suprafața ovoidală și pictarea pe dosul sticlei după izvoade sau modele din colecții muzeale sau colecții private, ținând însă cont de canoanele iconografice și de rigorile tehnicii de decorare a oului Pascal.
De asemenea o seamă de ouă de struț sunt decorate cu motive tradiționale românești. Această abordare inedită în transpunerea și reinterpretarea broderiilor lucrare cu mare finețe se întâlnesc pe suprafața oului. Frumusețea și valoarea cămășilor tradiționale românești este dată de îmbinarea mai multor puncte de cusătură și materiale, aspect care a fost surprins în realizarea creațiilor MaryAndo în coajă de ou, folosind mai multe tehnici arhaice. Încondeierea cu băi succesive de culoare prin protejarea fondului cu ceară, încrustarea fizico-chimică în coajă de ou, încondeierea cu ceară în relief și aplicarea  unor mărgeluțe viu colorate. Plin aplicarea foiței de aur de 24k și de argint pe decorurile încrustate s-au sugerat paietele și firul metalic de pe izvod.
Mariana Andone Rotaru născută în Republica Moldova, face parte din prima generație de elevi basarabeni veniți la studii în România. A realizat numeroase expoziții iar MaryAndo fior dʼor este marcă înregistrată OSIM.