Gong, o lume cu povești educative


Ce înseamnă teatrul?

Emoție, trăire, artă!, îmi spune Francesca. Are 10 ani și vine la teatru pentru că vrea să învețe din experiența actorilor. Teatrul Gong îl vede artistic și interesant, iar dacă ar fi actriță și-ar dori un rol principal.

Anda e mai mică cu doi ani și nu înțelege de ce o întreb ce înseamnă teatrul. Doar sunt om mare și ar trebui să știu mai multe. Nedumerită de nepricepera mea, începe să-mi povestească cum la teatru găsești cea mai frumoasă lume a păpușilor, iar când merge la Teatrul Gong le admiră pe cele agăţate pe pereți. Nu le atinge că așa i-a spus mama ei, deși le-ar lua în brațe și le-ar duce acasă. Și ca să încheiem povestea repede, îmi spune ce trebuie să rețin: „teatrul înseamnă o lume cu povești educative și amuzante”.

Ana ajunge rar prin Sibiu, poate de două ori pe an, când vin părinții în vacanță. Ea locuiește în alt oraș, mult mai mic, ce nu are un teatru pentru copii. Îmi spune că abia așteaptă să crească mai mare, ca să poată vedea toate spectacolele din repertoriul Teatrului Gong, mai ales pe cele de la secția germană.

Teatrul pentru Copii și Tineret Gong este una dintre primele instituţii profesioniste de gen din ţară, a fost înființat în 1949 și este singurul teatru din România ce deține o secţie germană de teatru de animaţie pentru copii, care funcţionează încă din anul 1950.

În prezent, numără peste 80 de spectacole în repertoriul permanent, realizate în perioada 1993 – 2017, iar numărul spectacolelor în premieră, de la înființare și până azi, depășește cifra de 450.

De mai bine de trei ani, Adrian Tibu este managerul Teatrului Gong. Spune că a încercat în tot acest timp să diversifice oferta de spectacole pentru copii și tineret cu accent pe experiment, explorare și excelență.

„Acești trei ani de Gong au fost o provocare în primul rând pentru redefinirea unui teatru pentru public tânăr, nevoia de poveste și de empatie în jurul nostru, dar mai ales pentru armonizarea echipei ca un ansamblu. Furnizarea unei oferte teatrale de calitate pentru copii și tineret este vitală nu doar pentru dezvoltarea publicului de mâine și stimularea artiștilor de teatru, ci și pentru oferirea unei forme accesibile de dezvoltare socială și culturală pentru publicul țintă. În exercitarea acestei viziuni, Teatrul pentru Copii și Tineret Gong Sibiu a avansat cu încredere inițiative care să dezvolte platforme și rețele de colaborare, care să fie o inspirație pentru acest sector al artelor spectacolului prin invitarea unor creatori inovativi și cu notorietate. Instituția s-a orientat pe un obiectiv general ce presupune susținerea și diversificarea ofertei de spectacole pentru copii și tineret cu accent pe experiment, explorare și excelență, în paralel cu întărirea capacității instituționale printr-un program de modernizare al sălilor, sprijinirea profesionalizării managementului, proiecte pilot pentru realizarea unor studii de public și dezvoltarea capacității organizaționale, îmbunătățirea legăturilor cu comunitatea prin proiecte sociale și diversificarea ofertelor culturale prin programe cu multiple valențe.”

Un teatru pentru tineri mici și tineri mari, cu spectacole diferite, cu ateliere și expoziții, cu concerte, dezbateri sau lansări de carte. Un teatru bun, spun oamenii. Iar bun înseamnă de fapt cu spectacole bune, care ne duc firesc la creatorii lor. La regizori am vrut să ajungem de data aceasta. Iar aici sunt multe nume cunoscute și consacrate, de la Alexandru Dabija, Gavriil Pinte, Eugen Jebeleanu, Alina Hiristea, Leta Popescu, Éva Lábadi-Megyes, Ombline de Benque până la Lilly Kraus-Kalmar – legenda a teatrului de păpuși care a jucat şi regizat aproape 200 de spectacole pe scena Teatrului Gong din Sibiu, Mihaela Grigoraș care a fost mulți ani și directoare a Teatrului Gong, Robert Bălan, Oana Leahu, Simona Vintilă sau Mirela Bucur.
Citește mai departe Vezi colecția de articole "Oameni & locuri"

Cover foto: Dragoș Dumitru

Alte sugestii

Marius Turdeanu: Apoi se face liniște. Totală. Și atunci zâmbesc...
Sanda Anastasof. De meserie sufleor
Efectul Faust
Despre libertate, teatru și provocări. De vorbă cu actrița Diana Fufezan
Henry Selbing - dirijorul cu o singură mână care a reînviat muzica simfonică la Sibiu